2 martie 2007

European Fabulospirit

Ministerul Afacerilor Externe, in spiritul alinierii Romaniei la standardele turistice europene a inceput, firesc, cu crearea unei imagini a tarii noastre din punct de vedere turistic. Intrucat cele doua elemente care ne reprezinta pe plan international sunt Dracula si oamenii, agentia GAV/ Scholz&Friends a creat un slogan care sa ne promoveze: "Fabulospirit". Citeam despre toata povestea asta ca a costat 9.166 de euro pe fiecare litera, adica 110.000 de euro, ca bugetul acestei campanii este estimat de MAE intre trei si cinci milioane de euro. Alte discutii erau legate de competenta pe care (n-)o are GAV/ Scholz&Friends sa impuna un slogan fara substanta, fara inteles pentru multi dintre straini dar si romani. Pe de alta parte, Ministeru de Externe zice ca GAV este singura agentie publictara specializata in proiecte culturale, restul fiind orientate pe produse comerciale.

Dincolo de asta insa, sloganul fabuloso-spiritual cu care ne vom autocaracteriza nu mi se pare deloc flatant. "Fabulous" folosit ca in "Sex and the City" mi se pare cool, dar nu la asta se refera. Suntem fabulosi prin fabulatiile noastre nationale, istorice si spirituali prin bancurile cu Bula si atractia locala, blondele cu doua facultati, un master si trei MBA-uri.
(By the way, "to fabulate" = un fel de a minti, ex. "you are fabulating" = visezi, exagerezi, minti)
"Fabulos" nu este "fabulous" Samantha in Sex and the City, ci este cuvantul care concentreaza povestile despre Dracula, iar spirituali sunt taranii romani pe care doar in filmele facute pentru export ii gasesti intelepti si buni la suflet. In realitate spiritul romanesc e cam mort de foame si mancat de certuri in jurul unei mese de birt comunal.

Este adevarat insa ceva: poate, cu o investie in turism intre 3 si 5 milioane de euro, am reusi sa facem un prim pas catre a deveni "fabulous" si a ne recapata spiritul. Ca banii astia fac multe, dar parca nu fac peste noapte rahatul bici si nici nu transforma jumatatile de stele in stele fara numar pe firmamentul hotelurilor doar pentru ca acum suntem European Fabulospirit.

Un comentariu:

Anonim spunea...

Aha, intai bagam bani in creat imagine si pe urma umblam la continut!
Fabulosi, nefabulosi, minunati, mirobolanti si extraordinari sau cum or mai fi romanii...they still suck! Zic romanii, they suck pentru ca din cauza lor turismul tarii este la pamant.
As long as we have jeg in hoteluri si in orase, servirea in baruri/restaurante lasa de dorit, distractie nexam, romanul este in primul rand interesat de luat $$$$$ de la straini si mai putin interesat sa-i si ofere ceva misto in schimbul lor etc. io, ca turist norvegian ce sunt, ma duc mai bine in Grecia sau in Bulgaria, sa ma prajesc putin la ei, nu vin in Romania.
Da, in turism tb bagati bani mult, insa in primul rand trebuie bagata mintea corecta in capul romanului!